А у вас дитина займається тим, що йому дійсно корисно? Перевірте за віком
У кожному віці дитини існує певна діяльність, яка більше, ніж яка-небудь інша впливає на розвиток дитини і формування її особистості. Це провідна діяльність.
Слід нагадати, що провідна діяльність, природно, не займає весь вільний час дитини, але саме вона найбільшою мірою визначає розвиток дитини на певному віковому етапі. Вона не виникає відразу у розвиненій формі, а проходить певний шлях становлення, і виникнення нової провідної діяльності не означає зникнення тієї, яка була ведучою на попередньому етапі.
З народження до 1 року – безпосередньо-емоційне спілкування дитини з дорослим.
Саме коли ми емоційно спілкуємося з дитиною, відбуваються головні зміни його психіки. Своєчасне задоволення потреб дитини, тактильний контакт, ласкавий тон, емоційні ігри, обнімашки, целовашки – все це просто необхідно для розвитку дитини, як ні що інше. Дитина в цей період вчиться взаємодіяти з дорослими за допомогою міміки, жестів і «мови тіла». І найкращим результатом цієї діяльності в цей період стає добре сформована прихильність дитини у доглядають за ним дорослим і розвинене базове довіру дитини до світу, яке формується у нього до року.
З 1 року до 3 років основною провідною діяльністю дитини стає предметно-маніпулятивна.
Вона впливає на всі сфери психіки дитини. У житті дитини все більше і більше значення починають набувати предмети. Приблизно з року дитина починає сприймати предмети навколо себе речі, які мають певне призначення і властивості, а не просто як предмети, які можна хапати або кидати. Дитина опановує різними діями з предметами, і починає усвідомлювати, що може впливати на навколишній світ.
Дорослий у цьому віці стає наставником, помічником і зразком для наслідування. Саме в цьому віці дитина освоює основні побутові навички, пов’язані з маніпуляціями різними предметами, вчиться їсти ложкою, одягатися, допомагати батькам по дому. Діти в цьому віці вчаться копіювати татові й мамині дії – «водити машину, стукати молотком, «працювати» за комп’ютером, «говорити» по телефону, розвішувати білизну, пилососити і т. д. В цьому віці вони відмінні «помічники».
І саме у процесі предметно-маніпулятивних ігор у дитини в цьому віці найкращим чином формуються сприйняття, просторове мислення, логіка, уяву і навіть самооцінка.
З 3 років і до початку шкільного віку, тобто приблизно до 7 років основною провідною діяльністю стає сюжетно-рольова гра.
В грі формується воля дитини (а саме, дитина навчається підкоряти свої дії вимогу «треба», а не тільки «хочу», тобто не лише миттєвим бажанням, але і правилами).
У грі дитина вчиться і тренується присвоювати предметів смисли, тобто використовувати якісь заміщають предмети для гри, наприклад, палка – це пістолет, якась згорнута папірець – літак.
У процесі гри діти вчаться взаємодіяти один з одним. Дитина освоює світ відносин, вчиться контролювати свої емоції, виражати себе і т. д.
При цьому важливі як організовані ігри, так і спонтанні, як гри за певними правилами, так і ігри, в яких діти самі виробляють правила по ходу гри. Загалом, значення гри в дошкільному віці просто неможливо переоцінити. І частіше навпаки, сучасні батьки її зовсім недооцінюють.
6-річки грають у шахи.
У молодшому шкільному віці основною провідною діяльністю є навчальна.
Навчання в цьому віці є не стільки накопиченням знань, а саме перебудовується особистість дитини, з’являються основні новоутворення віку – довільність, рефлексія, самоконтроль, внутрішній план дій.
У підлітковому віці основною провідною діяльністю є особистісне спілкування з однолітками.
Через спілкування підліток шукає себе і своє місце в колективі. У підлітків виникає потреба бути частиною групи, відчувати з нею єдність і отримувати від неї підтримку. Особистісне спілкування з однолітками в цьому віці дуже важливо для розвитку самооцінки дитини.
З 15 до 18 років (юнацький вік) основною провідною діяльністю є професійно-навчальна діяльність.
У цьому віці дитина починає замислюватися про подальше життя, про діяльність, якою хоче займатися в майбутньому. Лише в цьому віці з’являється відповідальність за своє майбутнє.
Перехід на наступний віковий етап і зміна провідної діяльності не означає, що дитина вже не зайнятий діяльністю, яка була ведучою на попередньому етапі. Тобто якщо ми говоримо про віком від 1 до 3 років, то хоч і провідною діяльністю у дитини буде предметно-маніпулятивна, це не означає, що йому вже не потрібно наше з ним емоційне спілкування. Йому так само дуже важливі наша підтримка, обнімашки і різні приємні емоційні моменти, просто для розвитку особистості вони вже не будуть мати такого вирішального значення, як це було до року.
Знання про ці періоди дуже важливі, оскільки допомагають батькам забезпечити умови, у яких дитина зможе займатися необхідної в його віці провідною діяльністю.